Vásárhelyen versenyeztek a református iskolák diákjai

2024.04.16. 16:00

A flow élmény a tehetségnél is fontosabb a fizikában

Majdnem három évtizede már, hogy a vásárhelyi Bethlen-gimnázium ad otthont a református iskolák országos fizika versenyének. Tehetségről, szorgalomról, egymást inspiráló diákokról beszélt lapunknak Berecz János fizikatanár, az esemény szervezőjeként.

Tábori Szilvia

Különleges tudományos előadásokkal hangolódtak a diákok a fizikaversenyre. Fotó: BGRG

Úgy tartják, a tudományos siker 95 százalék szorgalom és csupán öt százalék tehetség. A fizikában talán az utóbbiból nem árt valamivel több, ám mégis az örömteli feladatmegoldás, a flow élmény az egyik legfontosabb adalék. Egy kevésbé tehetséges diák ugyancsak sikeres lehet, ha élvezettel teljesíti a szaktantárgyi feladatokat

 – mondta lapunknak Berecz János, a Bethlen Gábor Református Gimnázium fizikatanára, az április második hétvégéjén iskolájukban megrendezett országos fizikaverseny apropóján. 

 Fotó: BGRG

Megmutatni az ifjú fizikusokat

A rendszerváltás után az egyházi iskolahálózat újjáéledésével sorra indultak el a református intézményeknek szánt országos tanulmányi versenyek. Az ottani fizikatanárok ötletére 1997-ben, a már ismét református fenntartású hódmezővásárhelyi Bethlen-gimnáziumban indult útjára a Tornyai Sándor Országos Fizikai Feladatmegoldó Verseny. Az elsőt a Mikola Sándor-díjas Berecz János szervezte meg, akkor még pályakezdő tanárként; 27 éve ő gondozza a kétnapos rendezvényt. 

Az 1990-es évek második felében is igazán kiváló diákok, nagy nevek tanultak a Bethlen-gimnáziumban. Csakhogy fizikaverseny híján nem tudtuk megmutatni magunkat az országnak

 – mesélte lapunknak Berecz János, akit kezdetben máig példaképként tisztelt egykori fizikatanára, Bodrogi Sanyi bácsi segítette szervezőként. Már első évben tíznél több iskola hetven diákja versenyzett a városban; az elmúlt három évben már nyolcadiktól egészen a tizenkettedik osztályosokig. 

Fotó: BGRG

Ahol érték a tanulás

Iskolán belül, de országosan is egyaránt jellemzők a hullámhegyek és -völgyek

 – mondta arról a Bethlen fizikatanára, vajon a nagy tehetségek minden esztendőben megmutatkoznak-e. Berecz János szerint sok múlik az osztályközösségen, mert egy olyan csapatban, ahol érték a tanulás, kíváncsiság munkál a diákokban, nagyobb eséllyel mutatkoznak meg a legjobbak. Egy kevéssé motivált közösségben még a kiemelkedő tanulók érdeklődése is nehezebben fenntartható.

A mag lehull, majd kisarjad, de a körülmények nem mindig engedik, hogy kalászba boruljon. A tanári küldetés éppen az, hogy sokat tegyünk ezen tényezők tompításáért 

– hangsúlyozta. Hozzátette, a természettudományos érdeklődésű diákokat számtalan pályázattal, versennyel szólítják meg, ami ösztönzi a tanulókat.

Látogatás egy kísérleti reaktorban

A rangos fizikaverseny névadója az 1906-ban született, majd 90 esztendős korában elhunyt Tornyai Sándor egykor ugyancsak a Bethlen-gimnáziumban tanított fizikát, pályakezdésétől nyugdíjazásáig. Tanári oklevelét a Szegedi Tudományegyetemen szerezte, miután előtte öt félévet elvégzett a Budapesti Műegyetem gépészmérnöki karán. A mérnöki tanulmányok jól hasznosultak a fizikatanításban: a nagy hagyományú gimnázium gazdagon felszerelt szertárában látványos és meggyőző kísérleteket sikerült összeállítania.

Az idei versenyt két különleges előadással nyitották meg; elsőként Kovács Eszter, a Bethlen-gimnázium fizikatanára mesélt látogatásáról az európai fúziós kísérleti reaktorban, Franciaországban. Őt követte Hanula Barna egyetemi docens, aki a napelemek, a megújuló energiaforrások és azok fenntarthatóságáról beszélt. 

Fotó: BGRG

Feladvány nyolcadikosoknak

Andris és Bence Budapesten, az Üllői úton lakik, és ugyanezen a hosszú, egyenes úton, Bencéék házától 500 méterre található az iskola is, ahová mindketten járnak. Egyszer kipróbálták, hogy ha egyszerre indulnak el otthonról, akkor Andrisnak háromszor akkora sebességgel kell haladnia, mint Bencének, hogy egyszerre érkezzenek meg az iskolába. 
a) Milyen messze lakhatnak egymástól a fiúk? 
b) Mindkét gyerek legfeljebb 5,4 km/h nagyságú sebességgel tud gyalogolni. Ha reggel egyszerre indulva, gyalog szeretnének iskolába menni, akkor melyik az a legkésőbbi időpont, amikor el kell indulniuk, hogy mindketten pontosan 8 órára érjenek be?

Az elmúlt évek feladványait és megoldásait a gimnázium honlapján lehet böngészni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában